januari 8

Hoe bouw je een fan bubbel?

0  comments

Deel 1: Hoe verzamel je fans?

Niets is zo vervelend als je nog geen klanten hebt wanneer je begint met online ondernemen.

Dit is dan ook zorg nummer één van iedere (toekomstige) ondernemer. Hoe kom ik aan klanten? 

Maar misschien nog wel belangrijker… Hoe houd ik een stroom van nieuwe geïnteresseerde die uiteindelijk klant willen worden, zodat je toekomstperspectief er goed uit blijft zien. 

Hoe fantastisch zou het zijn als je op een snelle en geavanceerde manier een bestand op zou kunnen bouwen met allemaal fans die vroeg of laat een product of dienst van je afnemen? 

Wow! Geen zorgen meer om potentiële klanten. Elke keer druppelt er een fan binnen die uiteindelijk klant kan worden. 

Nieuwsgierig geworden?

Wie wilt dat nu niet weten 😉. Ik vertel het je graag. 

Binnen het online ondernemen bestaat er een tool dat je helpt op een snelle en effectieve manier bij het opbouwen van je eigen prospectbestand ofwel fanbase. 

Maar eerst gaan we dieper in op de reden. Waarom wil je als (toekomstige) online ondernemer een fanbase opbouwen? 

 👉 Het opbouwen van een fanbase is de meest winstgevende investering in je online bedrijf!

Laat ik dat nader toelichten aan de hand van twee feiten; 

  • Gemiddeld verlaat 50-80% van de nieuwe bezoekers je website zonder ooit nog terug te komen.
  • Gemiddeld heeft een prospect ongeveer 7 interacties met jou nodig om fan te worden en daadwerkelijk een aankoop te doen.

Je begrijpt dat het dus aan de ene kant cruciaal is om snel interactie op te bouwen met je bezoeker en aan de andere kant zullen de meeste bezoekers je site niet nogmaals gaan bezoeken.  

Daarom is investeren in het bouwen van een fanbase cruciaal voor je online business. Enerzijds doe je dat door aanwezig te zijn en het creëren van een bubbel op social media.

Anderzijds wil je ook een fanbase opbouwen naast social media omdat je niet afhankelijk wilt worden van een derde partij waar jij helemaal geen invloed op hebt. De grote platforms doen wat zij zelf willen en passen hun voorwaarden aan zoals zij dat willen. Daar heb jij als gebruiker geen inspraak over. 

Je wilt dus je eigen lijst met fans op bouwen en het liefst op een snelle manier. Dat kan je doen door je bezoekers te verleiden hun naam en e-mailadres achter te laten, zodat ze in jouw bubbel stappen. In je bubbel kan je ze vervolgens al op weg helpen met content gericht op jouw expertise.

Daarom wil ik je kennis laten maken met een tool die ervoor zorgt dat je op een snelle manier een fan bubbel op kan bouwen. En ik heb het hier over een plug-in voor je WordPress website voor het generen van leads. 

Een plug-in is een stukje software dat je koppelt aan je WordPress website om de functionaliteiten en/of functies van je website uit te breiden. En zo bestaan er ook plug-ins speciaal om op een snelle en effectieve manier je fanbase op te bouwen.

Deze plug-in worden vaak opt-in forms genoemd. Eigenlijk zijn het een soort van geavanceerde inschrijfformulieren en worden via een venster getoond op je site als pop-up, slide of vaste blok. Ik omschrijf het ook graag als een compacte en uitnodigende marketinguiting waarin je bezoekers verleid worden hun gegevens (naam, e-mailadres) achter te laten in ruil voor bijvoorbeeld een e-book, weggever, inspiratie, checklist, etc.

Er zijn verschillende aanbieders. Enkele voorbeelden zijn Thrive Leads, Convert pro, ConvertBox, Bloom, OptinMonster, Elementor Pro en MailChimp (gratis).

Ikzelf maak gebruik van Thrive Leads. Welke ik zeker aanraad. De plug-in is simpel in gebruik en kent veel mogelijkheden en staat vaak op nummer 1 bij de top 5 lijstjes. 

Waar moet je op letten?

Ik kan me goed voorstellen dat je bij het uitzoeken van de juiste plug-in je het spoor een beetje bijster raakt. Veel keuze en allemaal leuke features. Daarom raad ik je aan om op de volgende punten te letten en te vergelijken;

  • Mobile responsive. In hoeverre is de plug-in geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Veel webverkeer gaat via de mobiel.
  • Integratie met je e-maildienst. De meest bekende plug-ins kunnen worden geïntegreerd met de toonaangevende e-maildiensten. Als dit niet het geval is, moet je zelf de twee systemen aan elkaar ‘knopen’. Dit is niet altijd even eenvoudig en vergt vaak specifieke kennis.
  • Aanpassingsmogelijkheden. Let op de opties die de plug-ins bieden om de formulieren aan te passen naar eigen wensen en uiterlijk, zodat ze ook passen bij de uitstraling van je eigen website.
  • Verschillende soorten. Hoeveel verschillende soorten formulieren kan je aanmaken met de plug-in en passen deze formulieren bij jou? Soms kan een opt-in behoorlijk aanwezig zijn of hebben ze net niet dat formulier wat je graag zou willen gebruiken.

Veel succes met de tips en laat je me weten of je er iets mee gaat doen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Ontvang elke keer een seintje wanneer er een nieuwe blog online komt. Schrijf je  nu in!

Geen spam! En je kunt je ieder moment weer uitschrijven onderaan elke mail


Tags

opt-in, optin, plug-in, plugin


You may also like

6 tips tot actie bij twijfels over het ondernemerschap

The little girl within

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>

Roadmap Online Cursus

Een handig overzicht van technische tools achter online cursussen, trainingen en programma's

Vraag nu gratis de Roadmap Online Cursus aan en ik laat je exact zien welke tools en middelen je nodig hebt per handeling in het gehele proces van idee tot en met de evaluatie.